Lubrifianti Castrol pentru turbine eoliene
Schimbarea uleiului si spalarea cutiei de viteze a unei turbine eoliene
Cutia de viteze (multiplicatorul de turatie) cu roti dintate are rolul de a mari turatia de la valoarea produsa de arborele principal, la valoarea ceruta de generatorul de curent electric (1200-1800 rot/min).
Scopul spalarii cutiilor de viteze (multiplicatoarelor de turatie) este de a indeparta depunerile si reziduurile din produsele utilizate anterior, pentru a maximiza durata de viata si performantele uleurilor Castrol pentru turbine eoliene. Fara o procedura temeinica de curatare si spalare, sistemele de transmisie ar putea sa contina inca uleiuri uzate, reziduuri si straturi de produs descompus, provenite din uleiul anterior, in proportie de pana la 10% in volum.
Uleiurile Castrol pentru angrenajele turbinelor eoliene au excelente proprietati detergente si de curatare, care asigura functionarea curata a cutiilor de viteze. Cu toate acestea, pentru a obtine un nivel optim de performanta pentru aceste uleiuri, se recomanda ca, in cazul unei noi umpleri, uleiul anterior sa nu reprezinte mai mult de 3%.
Procedura de spalare a suprafetelelor interioare, de reziduurile grele si de depunerile provenite de la uleiul anterior:
1. Daca se constata, prin analiza uleiului sau prin inspectia vizuala, ca angrenajul este foarte murdar in interior, va recomandam sa adaugati pana la 15% un aditiv pentru curatarea sistemului, de ex. Castrol Techniclean™ SC 320 ( denumit anterior Castrol Detergen™ System Cleaner 320). Scurgeti 15% din uleiul din cutia de transmisie inainte de a adauga aditivul de curatare a sistemului. Reglati, apoi, nivelul uleiului!
2. Operati turbina, de la 36 la 200 de ore. Monitorizati cu atentie functionarea sistemului de filtrare in acest timp, Filtrele pot fi colmatate/ infundate prin depunerile si reziduurile dislocate de aditivul de curatare introdus in sistem.
3. Continuati cu pasii urmatori, de la # 3 in jos.
Procedura de spalare a suprafetelelor interioare, in cazul reziduurilor si depunerilor moderate:
1. Opriti turbina si goliti complet rezervorul, racitorul (chiller-ul), traseele si conductele, in timp ce uleiul este inca fierbinte. Pentru a obtine cele mai bune rezultate, va recomandam ca temperatura uleiului sa fie mai mare de 30 ° C, pentru a obtine o vascozitate de curgere mai buna si a dispersa contaminantii in mod omogen in volumul total al uleiului.
2. Schimbati elementul filtrant de ulei (optional: pastrati elementul vechi ca referinta).
3. Curatati zonele accesibile cu o carpa fara scame, folosind un echipament de spalare cu presiune (4-6 bar; 50-80 psi) si un agent de curatare anticoroziune si antioxidare, non EP (R & O), pe baza de ulei mineral de vascozitate 320 mm²/ s la 40ºC (aceeasi ca si vascozitatea uleiului nou care se va introduce in reductor). Volumul estimat pentru un angrenaj este de 30-50 l.
4. Continuati cu pasii urmatori, de la # 5 in jos.
Procedura de spalare a suprafetelelor interioare, in cazul reziduurilor si depunerilor reduse:
1. Scurgeti complet uleiul, conform procedurii # 1 de deasupra.
2. Curatati suprafetele exterioare cu o carpa fara scame, verificati daca garniturile sunt deteriorate si inlocuiti-le daca este necesar.
3. Inlaturati/ purjati uleiul ramas, prin aplicarea de aer uscat sub presiune in toate conductele retelei de lubrifiere.
4. Verificati cu atentie pompele si supapele mari, pentru a constata daca acestea sunt complet curate de uleiul utilizat anterior si din orice alte reziduuri.
5. Curatati partile interioare ale angrenajului cu ajutorul unor carpe fara scame sau a unei raclete din material plastic.
6. Verificati temeinic toate garniturile / etansarile din elastomer, din punct de vedere al uzurii si scurgerilor si inlocuiti-le, daca este necesar.
7. Demontati dispozitivul de control al nivelului uleiului si indicatorul de nivel scazut, curatati-le cu atentie si reinstalati-le.
8. Umpleti cutia de viteze cu uleiul de spalare, la nivelul la care functioneaza sistemul de circulatie, conform recomandarilor furnizorului.
Cel mai potrivit ulei de spalare ar fi noul ulei de transmisie care urmeaza sa fie utilizat. In mod alternativ, puteti folosi un agent de curatare anticoroziune si antioxidare, non EP (R & O), pe baza de ulei mineral de vascozitate 320 mm²/ s la 40ºC (aceeasi ca si vascozitatea uleiului nou care se va introduce in reductor). Pastrati gradul de puritate al uleiului sub 17/15/12, conform ISO 4406, prin utilizarea unui filtru de cel putin 3 microni, beta 200.
9. Porniti pompa si lasati-o sa circule timp de cel putin 30 minute, pentru a elimina orice contaminanti si reziduuri din sistem.
10. Evacuati cu atentie uleiul de curatare, la temperatura de functionare, si indepartati cu atentie uleiul ramas in partea inferioara a cutiei de viteze si a rezervoarelor pentru rulmenti.
11. Demontati si curatati magnetul permanent al dopului pentru evacuarea uleiului si reinstalati-l.
12. Verificati filtrele si carcasele filtrelor din sistem. Curatati carcasele filtrelor, poate fi necesar.
13. Schimbati elementul filtrant de ulei (optional, pastrati elementul vechi ca referinta).
14. Umpleti angrenajul cu noul ulei de transmisie, la nivelul recomandat, si porniti functionarea turbinei, in conformitate cu instructiunile furnizorului angrenajului sau ale manualului de operare a turbinei.
15. Colectati o mostra de ulei ca referinta.
16. Verificati functionarea sistemului si daca exista scurgeri de ulei.
17. Va recomandam sa luati o proba de ulei pentru analiza dupa fiecare 6 luni de functionare, pentru compararea parametrilor tehnici cu cei ai probei de referinta.
Nota:
Daca este posibil, verificati elementele de incalzire si daca este necesar, spalati-le manual sau utilizand un solvent.
Asigurati-va ca elementele de incalzire sunt complet uscate si fara solvent, inainte de reinstalare.
Daca nu se respecta procedura de mai sus, ar putea fi necesara o schimbare a filtrului in primele 3 luni de functionare.
Se recomanda, pentru a se evita contaminarea uleiului nou, instalarea pe cutia de viteze a unui sistem cu 2 pompe, o pompa pentru uleiul uzat si pentru uleiul de spalare, cea de-a doua pompa fiind pentru uleiul de transmisie nou,.
Pentru cutiile de viteze cu reziduuri moderate, pentru a optimiza procesul de curatare poate fi adaugat produsul de spalare Castrol Techniclean™ SC 320 (denumit anteriorCastrol Detergen™ System Cleaner 320), intr-o concentratie de 3-5%. Adaugarea trebuie facuta cu 36 pana la 200 de ore inainte de schimbarea programata a uleiului.
Asigurati-va ca toate uneltele si echipamentul utilizat pentru procedurile de spalare si schimbare a uleiului sunt curate. Va sugeram sa le depozitati intr-un spatiu interior, uscat si curat.
Defectarea rulmentilor, angrenajelor si cutiilor de viteze sunt principala cauza a costisitoarelor intreruperi de functionare, acestea fiind zonele supuse unor incarcari suplimentare in ciclurile mai grele de sarcina.
Castrol a dezvoltat o gama completa de uleiuri si unsori de inalta performanta, pentru a satisface cerintele speciale din aceasta industrie.
Punctele cheie de lubrifiere:
1. Rulmentul principal: | 5. Cutia de viteze si transmisiile auxiliare |
Spheerol LC 2 | Optigear Synthetic X 320 |
Optigear Synthetic X 320 | Optigear Synthetic X 320 WTO |
Tribol GR SW 460-1 | Optigear Synthetic CT 320 |
2. Sistemul de reglaj al paletelor | Optigear Synthetic A 320 |
Tribol GR SW 460-1 | 6. Rulmentul generatorului |
Spheerol LC 2 | Tribol GR 100 PD |
3. Rulmentul sistemului de pivotare | 7. Angrenajul sistemului de pivotare |
Tribol 1350 – 2.5 PD | Tribol 1350 – 2.5 PD |
Tribol GR SW 460-1 | Molub-Alloy OG 936 SF |
4. Sistemul hidraulic | |
Hyspin AWH-M 32 | |
Hyspin HVI | |
Brayco 717 |